Historia

Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego „PZL-KALISZ” S.A. jest przedsiębiorstwem o wieloletniej tradycji. Początki istnienia zakładu sięgają roku 1941, kiedy Niemcy rozpoczęli budowę kompleksu budynków „Zollern – WerkeWeserFlug” o przeznaczeniu przemysłowym. Po wojnie, w roku 1946 przedsiębiorstwo znacjonalizowano, zmieniając jednocześnie nazwę na Państwowe Zakłady Samochodowe. Nowa nazwa oddawała profil prowadzonej działalności. Zakład remontował samochody ciężarowe i osobowe, w tym również prowadził remonty silników spalinowych.

Na przestrzeni lat przedsiębiorstwo wielokrotnie zmieniało swoją nazwę i profil działania, a były to:

  • Państwowe Zakłady Samochodowe – 1946 rok,
  • Zakłady Sprzętu Samochodowego – 1949 rok,
  • Kaliskie Zakłady Naprawy Samochodów – 1951 rok,
  • Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego „Delta – Kalisz” – 1952 rok.

Swoją obecną nazwę WSK „PZL-KALISZ” S.A. firma uzyskała 17 października 1996 roku. Na podstawie Art. 17 Ustawy z dnia 3 lutego 1993 r. o restrukturyzacji finansowej przedsiębiorstw i banków oraz o zmianie niektórych ustaw dokonano komercjalizacji przedsiębiorstwa państwowego, w wyniku czego powstała spółka prawa handlowego.

Najważniejsze wydarzenia w historii przedsiębiorstwa, które w roku 1952 zmieniło profil działalności wchodząc do grupy renomowanych przedsiębiorstw branży lotniczej:

2016 – 2020

  • Rozpoczęcie prac nadprogramem badawczym „OPOS” mającego na celu opracowanie innowacyjnej konstrukcji dwusuwowego silnika diesla z przeciwbieżnymi tłokami we współpracy z Politechniką PZL-100

2016

  • WSK „PZL-KALISZ”S.A zostaje włączone w struktury Polskiej Grupy Zbrojeniowej

2011-2012

  • budowa nowego proekologicznego silnika lotniczego tłokowego PZL-200 o mocy 200 KW.

2011

  • modernizacja silnika ASz-62IR w zakresie opracowania elektronicznie sterowanego wtrysku paliwa

2010

  • Spółka WSK „PZL-KALISZ” S.A. dołącza do grupy przedsiębiorstw o szczególnym znaczeniu dla gospodarki narodowej Polski, prowadzących działalność na potrzeby bezpieczeństwa i obronności państwa,

1994 – 1996

  • Początek międzynarodowej współpracy z największymi firmami w zakresie produkcji części do silników lotniczych,

1960

  • uruchomienie produkcji gwiazdowego 9-cio cylindrowego silnika ASz-62IR o mocy 1000 KM, służącego do napędu samolotu AN-2 i M-18,

1957

  • uruchomienie produkcji gwiazdowego 7-mio cylindrowego silnika WN-3 o mocy 320 KM, służącego do napędu samolotu TS-8 Bies,

1956

  • początek produkcji 9-cio cylindrowego silnika AI-14R o mocy 260 KM, służącego do napędu samolotu Jak-12, Gawron oraz Wilga,

1952

  • produkcja silników 5-cio cylindrowych M -11D i M -11Fr chłodzonych powietrzem o mocy 125 KM służących do napędu samolotów PO-2, Css-13 i Junak,

współpracujemy :