Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego „PZL-KALISZ” S.A. jest przedsiębiorstwem o wieloletniej tradycji. Początki istnienia zakładu sięgają roku 1941, kiedy Niemcy rozpoczęli budowę kompleksu budynków „Zollern – WerkeWeserFlug” o przeznaczeniu przemysłowym. Po wojnie, w roku 1946 przedsiębiorstwo znacjonalizowano, zmieniając jednocześnie nazwę na Państwowe Zakłady Samochodowe. Nowa nazwa oddawała profil prowadzonej działalności. Zakład remontował samochody ciężarowe i osobowe, w tym również prowadził remonty silników spalinowych.
Na przestrzeni lat przedsiębiorstwo wielokrotnie zmieniało swoją nazwę i profil działania, a były to:
- Państwowe Zakłady Samochodowe – 1946 rok,
- Zakłady Sprzętu Samochodowego – 1949 rok,
- Kaliskie Zakłady Naprawy Samochodów – 1951 rok,
- Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego „Delta – Kalisz” – 1952 rok.
Swoją obecną nazwę WSK „PZL-KALISZ” S.A. firma uzyskała 17 października 1996 roku. Na podstawie Art. 17 Ustawy z dnia 3 lutego 1993 r. o restrukturyzacji finansowej przedsiębiorstw i banków oraz o zmianie niektórych ustaw dokonano komercjalizacji przedsiębiorstwa państwowego, w wyniku czego powstała spółka prawa handlowego.
Najważniejsze wydarzenia w historii przedsiębiorstwa, które w roku 1952 zmieniło profil działalności wchodząc do grupy renomowanych przedsiębiorstw branży lotniczej:
2016 – 2020
- Rozpoczęcie prac nadprogramem badawczym „OPOS” mającego na celu opracowanie innowacyjnej konstrukcji dwusuwowego silnika diesla z przeciwbieżnymi tłokami we współpracy z Politechniką PZL-100
2016
- WSK „PZL-KALISZ”S.A zostaje włączone w struktury Polskiej Grupy Zbrojeniowej
2011-2012
- budowa nowego proekologicznego silnika lotniczego tłokowego PZL-200 o mocy 200 KW.
2011
- modernizacja silnika ASz-62IR w zakresie opracowania elektronicznie sterowanego wtrysku paliwa
2010
- Spółka WSK „PZL-KALISZ” S.A. dołącza do grupy przedsiębiorstw o szczególnym znaczeniu dla gospodarki narodowej Polski, prowadzących działalność na potrzeby bezpieczeństwa i obronności państwa,
1994 – 1996
- Początek międzynarodowej współpracy z największymi firmami w zakresie produkcji części do silników lotniczych,
1960
- uruchomienie produkcji gwiazdowego 9-cio cylindrowego silnika ASz-62IR o mocy 1000 KM, służącego do napędu samolotu AN-2 i M-18,
1957
- uruchomienie produkcji gwiazdowego 7-mio cylindrowego silnika WN-3 o mocy 320 KM, służącego do napędu samolotu TS-8 Bies,
1956
- początek produkcji 9-cio cylindrowego silnika AI-14R o mocy 260 KM, służącego do napędu samolotu Jak-12, Gawron oraz Wilga,
1952
- produkcja silników 5-cio cylindrowych M -11D i M -11Fr chłodzonych powietrzem o mocy 125 KM służących do napędu samolotów PO-2, Css-13 i Junak,